Quality of Service

QoS: Hoge kwaliteit gesprekken

Verzeker u van de hoogste kwaliteit gesprekken van ADD Telecom

Lees hier meer over best practices en tools die u zullen helpen het meeste uit onze dienstverlening te krijgen, en hoe je routers en uw internetverbinding bijdragen aan de totale gesprekskwaliteit. ADD Telecombiedt u een betrouwbare, hoge kwaliteit voice-service. Uw lokale netwerk, uw internetverbinding en uw router,apparaten die allemaal bijdragen aan de totale gesprekskwaliteit. Om u te helpen uw gesprekskwaliteit te beheren biedt ADD Telecom tools om snelheid van uw internetverbinding, en instructies om de Quality of Service (QoS)-instellingen van uw router te configureren en controleren.

man aan telefoon

Factoren die van invloed zijn op de gesprekskwaliteit

Bij het maken van een Voice over IP (VoIP) telefoongesprek, wordt het geluid van je stem gebroken in duizenden pakketten. Deze pakketten reizen via verschillende paden op het internet naar ADD Telecom, en naar hun eindbestemming, waar ze opnieuw worden samengesteld. Vele factoren kunnen invloed op deze pakketten hebben op deze reis, en daarmee de kwaliteit van de oproep beïnvloeden. De drie meest voorkomende: Wachttijd, Jitter, en packet loss.

  • + Wat is Wachttijd

    De tijd die het duurt een stempakket naar zijn bestemming te bereiken heet Wachttijd. Wachttijd wordt gemeten in milliseconden (ms)-duizendste van een seconde. Latency van 150ms is nauwelijks merkbaar en algemeen aanvaardbaar. Latency hoger dan 150ms beinvloeden VoIP QoS nadelig, terwijl wachttijden hoger dan 300ms doorgaans onaanvaardbaar zijn.

  • + Wat is Jitter

    Jitter meet de variatie in de aankomsttijd van deze afzonderlijke pakketjes die op hun manier langs verschillende routes via het internet gaan. Jitter kan worden veroorzaakt door Internet congestie, timing drift, of Internet routewijzigingen. Jitter wordt gemeten in milliseconden (ms)-duizendste van een seconde. Jitter groter dan 50ms kan resulteren in verlies van pakketten en verminderde stemkwaliteit.

  • + Wat is Packet loss (data loss)?

    Pakketten worden verzonden via het internet en weer in elkaar gezet op hun bestemming. Packet loss optreedt wanneer sommige pakketten verloren gaan door overbelaste netwerk routers en switches, of door de jitter buffer weggegooid. Als je een op de 10 woorden mist, of 10 woorden allemaal tegelijk, is de kans groot dat u niets begrijpt het gesprek.

Er zijn een aantal manieren waarop u effect kunt uitoefenen op deze factoren.

Het verbeteren van uw QoS

Maak uw netwerk klaar voor spraak, en gebruik QoS-ingestelde netwerkapparatuur.
Er zijn bijzondere maatregelen te treffen bij het ontwerpen van uw netwerk om spraakverkeer te ondersteunen. QoS-enabled routers geven spraakverkeer voorrang ten opzichte van lagere prioriteit dataverkeer, zoals grote downloads. Raadpleeg de volgende documenten voor informatie over netwerk-ontwerp, en geadviseerde routers en hun QoS-instellingen.

Test uw bandbreedte

ronddingEen solide internetverbinding betekent solide stemkwaliteit.
Voor stemkwaliteit, raden wij u aan een hoge snelheid DSL, kabel of glasvezelverbinding met instelbare upload en download bandbreedte voor spraak van 90kbps of hoger, voor elke voice lijn die je van plan bent aan te sluiten. Gebruik dan onderstaande Internet-verbinding testen, om uw verbinding te controleren.

ADD Telecom VoIP capaciteits test >>
ADD Telecom Qualiteits test >>